Kiemelt

Telepesek és termékfejlesztők

suits.jpgEgy F.L.Wallace sci-fi novella szokott eszembe jutni mostanában, még a Galaktikában olvastam kölyökkoromban. A történet szerint a békésnek ígérkező bolygó telepesei folyamatos harcban vannak a helyi élővilággal. Csakhogy hiába irtják ki a patkányszerű kártevőket, azok rövid idő leforgása alatt nyúlszerű ragadozókká mutálódnak. A nyulakat is sikerül kiirtani, amire a bolygó tigris jellegű vadállatokkal válaszol. Hiába emelik a telepesek egyre magasabb szintre a védelmet, a bolygó újra és újra egyre magasabb szintű fenyegetéssel válaszol nekik.

Opteamus rendszerünk hasznos funkciói pontosan úgy fejlődnek, mint a telepesek bázisa. Méltán meg is vagyunk elégedve a végeredménnyel, csodaszép rendszert építettünk, de mégsincs nyugtunk. Úgy tűnik, esetünkben is teljesen mindegy, hogy milyen készültségi szinten vagyunk, ügyfeleink és érdeklődőink folyamatosan új igényekkel bombáznak minket. Annyi csak a változás, hogy amíg régebben jobbára egy-egy új mezőt kértek tőlünk, addig mostanában inkább Google térkép integrációt, adatkapcsolatot intelligens mérőórákkal, komplett könyvelést és számlázást, valamint Halálcsillag osztályú taktikai célpontelemző funkciókat.

A telepesek egy idő után belenyugodtak a status quoba, és abbahagyták a versenyt. Mi még folytatjuk 🙂

Kiemelt

Tudtam én, csak nem sejtettem!

egyeniseg.jpgA B2B CRM rendszerek azoknak a társaságoknak készülnek, akik élő kereskedőkkel dolgozzák meg a céges érdeklődőiket. Ezek az eladási folyamatok ugyan nagy értékűek, de szerencsétlenül hosszúak, és teljesen kiszámíthatatlanok. Bármi bármikor megtörténhet, bármilyen irányba fordulhatnak a dolgok. Sőt. Teljesen más sales metódust használnak azok a társaságok, akik ipari műszereket adnak el, mint azok, akik szeszesitallal, vagy informatikai rendszerekkel foglalkoznak. Ami az egyik helyen magától értetődő, arról máshol még csak nem is hallottak. Opteamust ezért terveztük eleve rugalmasnak, és minden de minden testreszabható benne. Az új funkciókat is egy-egy konkrét igény alapján, de univerzálisan alkalmazhatóan tervezzük meg. Néha fordul csak elő, hogy azzal a feltételezéssel élünk, hogy “ez mindenhol így lesz jó”, és ebben a néhány esetben is rendre kiderül, hogy dehogy 😦 Minden de minden, mindenhol egyedi. Szóval: hiába gondoltuk, hogy mindenhol jó lesz, ha egy adatlap nem nyúlik le egy méter hosszan a képernyőről, és legyen konfigurálható, mely mezőket rejtsünk a háttérbe. Persze, hogy kiderült: vannak akiknek a teljes, hosszú kijelzés a favoritjuk. Szóval mostantól EZ IS adattípusonként beállítható…

Kiemelt

Santorinin kezdődött

Ez a történet Santorinin kezdődött. Tudod, ez az a kis görög sziget, ahol az ablakokat és a bútorokat kékre festik. Minden görögországi prospektus ezekkel a képekkel reklámozza magát, de ez valójában csak ennek a szigetnek a sajátja. Máris elkanyarodtam… Szóval minden nyaralásra elviszek magammal egy könyvet, amiről azt gondolom, érdemes tiszta fejjel elolvasnom. Ezen a nyáron Bill Gates könyvét vittem magammal, az volt a címe, hogy “Üzlet @ gondolat sebességével”. Világéletemben Oracle rendszerekkel dolgoztam, nagyon kíváncsi voltam, mit tud mondani Larry halálos ellenfele a másik oldalról. A könyv arról a triviális felismerésről szólt, hogy immáron a számítógépek és adatbázisaik összeköthetőek, és készíthetőek olyan rendszerek, amelyek egy válallat minden részéről elérhetőek. Hát ez nem volt már akkor sem valami forradalmi gondolat, pláne nem úgy, hogy Gates olyan példákat tett mellé, hogy náluk a Microsoftnál már az új dolgozók jelentkezését és az irodaszerek vételezését  is ilyen “forradalmi” módszerekkel oldják meg. “Drótozd be a vállalatod” – sulykolta a szerző, amivel viszont elgondolkoztatott…
Bővebben: “Santorinin kezdődött”

Hasznos vagy haszontalan?

Ha megkérdezünk egy fiatal felnőttet, hogy milyen párt szeretne magának, jellemzően olyanokat fogunk hallani tőle, hogy szőkét, magasat, vékony derekút, kék szeműt, olyat aki tudja utánozni a patak csobogását, aki tud tiramisut csinálni és így tovább. Akinek még fogalma sincsen egy valóságos párkapcsolatról, az jellemzően ilyen szempontrendszer alapján keres. Ha ugyanezt a kérdést tapasztaltabb korosztálynak tesszük fel, akkor sokkal praktikusabb választ kapunk. Aki tudja, mi fán terem az együttélés, az nem az effajta részleteket, hanem a lényeget tartja szem előtt: olyan társat keres, aki kedves, akinek van stílusa, de legfőképpen olyat, aki passzol hozzá.

Egy szoftver kiválasztása nagyon hasonlít a párválasztáshoz. Aki még soha nem használt pl. CAFM Facility Management szoftvert, az gyakran elvész a lényegtelen részletekben. Ha nem is egy patak csobogásának hangját várják el, de a legfontosabb kívánalmak listájában szerepeltetik, hogy az irodák padlójának anyagát is tartsa nyilván a rendszer. Akik már használtak effajta szoftvert, azok pontosan tudják, hogy nem ez a lényeg. A szoftvernek nem okoz gondot száz ingatlan ezer szobájának műszaki állapotát és tízezer apróságból álló komplett leltárát nyilvántartani. Képes rá. De vajon hány munkatárs hány munkaórája kell majd ahhoz, hogy ez a nyilvántartás naprakész legyen? Ijesztően sok, ahhoz képest, hogy mennyi ennek az egész munkának a haszna.

Tapasztalatlan érdeklődőként még minden funkció egyformán izgalmasnak tűnik, de a gyakorlati hasznukat tekintve óriási különbség van közöttük. Vannak funkciók, amelyek egyszerűen életképtelenek a magyar viszonyok közt. Vannak amelyeknek életszerűtlenül magas az adminisztrációs ára, míg másoknak csekély munka befektetésével is kiugróan magas a hozadéka. A szabad piacon működő cégek legfontosabb célja a hatékonyság – korlátozott számú munkatársnak kell minél több helyszínt menedzselnie. Egy szoftver ebben nem az adminisztráció fokozásával segít, hanem a kötelezően elvégzendő elszámolások, kalkulációk minél gyorsabb, minél pontosabb és lehetőleg automatikus elvégzésével. Egy CAFM rendszernek természetesen tudni kell mindent adminisztrálni, de valódi ereje a szokásos napi munkafolyamatok felgyorsítása. A pénzügy, a backoffice területén egy jó szoftver komoly munkaidő megtakarítást hoz – ráadásul drasztikusan csökkenti az emberi hibákat is. Például, ha a bejövő számlák Opteamusban vannak, nem kell hosszasan keresgélni, hol az eredeti papír, kinél áll a jóváhagyás, mi lett a számla sorsa. Nagy könnyebbség lehet az is, ha egy havi számlázásnál nem egyenként kell minden bérlő szerződéseit megtalálni, ha nem kell bérlőnként másik euró árfolyamot kikeresni, ha nem kell figyelni arra, hogy minden háznál más szisztéma szerint osztjuk el a közös közmű költségeket. Ha a szoftver ezeket pár gombnyomásra precízen kikalkulálja, az már határozott versenyelőny minden versenytárssal szemben, akinek a szoftvere nem képes ugyanerre.

Több mint húsz év tapasztalatával nem csak abban segítünk, hogy Opteamus rendszerünkkel mindent le lehessen adminisztrálni, de abban is, hogy valóban hatékonyabbá tegyük a szervezet munkáját.

Távolról is ügyesen

Régebben is csináltunk távolról bemutatókat, de meglehetősen mérsékelt sikerrel. Az utóbbi időben azonban minden megváltozott. Az érdeklődő cégeknek már sokkal menőbb, sokkal nagyobb képernyőik vannak a konferenciatermeikben, amin követni tudják a műsorunkat. Azt is mindenki megszokta, hogy nincs mellette a tárgyalópartnere, így sokkal inkább a mondanivalóra kell koncentrálnia a gesztusok helyett. Úgy tűnik én is megszoktam ezt a helyzetet, mert egymás után nyerjük meg az olyan munkákat, ahol mind az ismerkedés, mind a szerződéskötés, mind a bevezetési munka, sőt a felhasználói oktatás is teljesen távolról történt.

Technikai bravúr ez a javából, és nem az egyetlen. A bevezetést követően ügyfeleink is átszervezhetik az életüket, hogy Opteamust ne csak az irodából, de akár otthonról, vagy terepről is használják. Opteamus mióta világ a világ, mobil rendszer. Az utóbbi években sokat dolgoztunk azon, hogy tetszőleges mobil eszköz tetszőlegesen apró képernyőjén is fokozzuk a használhatóságot, és nem hiába. Opteamust használni mobil helyzetekben, az bizony versenyelőny: Rugalmas CAFM software: OPTEAMUS (fm-szoftver.hu)

Koronavírus ide vagy oda

Nem, nem voltunk felkészülve a járványra. De anno tudatosan olyan iparágat választottunk, amelyik kevéssé van kitéve a fizikális világnak. Olyan terméket állítunk elő, amelyhez nem kell alapanyagot beszerezni, nem kell raktározni, amelynek értékesítéséhez és beüzemeléséhez minimális élőerő is elegendő, akár fizikai kapcsolat nélkül is. Az idei üzletmenetünket nem is viselte meg a koronavírus, sőt.

Sok ügyfelünk, a karantén okozta üresjáratot arra használta fel, hogy átgondolja jelenlegi folyamatait, és racionalizálja azokat. Számos új, izgalmas megbízást kaptunk tőlük, a tableten aláírható munkalapoktól kezdve a dinamikusan változó űrlapokon keresztül az elektronikus számlázásig, amelyeket alig győztünk megvalósítani. (A jövő évi fejlesztési naptárunk is hónapokkal előre tele van.) Mindennek eredményeképpen, mostanra olyan funkciókészlettel rendelkezünk, amivel Opteamus gyakorlatilag ügyviteli rendszerként képes működni egy kis-közepes méretű cégnél.

Bizakodva kívánunk boldog karácsonyt és eredményes Új Évet mindnyájunknak!

Még magasabbra

Úgy kell ezt elképzeli, mint amikor az ovisok fakockákból tornyot építenek. Az elején nagyon könnyű dolguk van, hiszen két építőkocka könnyen egymásra helyezhető. Erre vannak tervezve. A tizedik emelet után viszont a torony magassága és az ebből adódó labilitása igen komoly (és exponenciálisan nehezedő) kihívást fog jelenteni a bátor kis mérnöknek.

Opteamus rendszerünket kifejezetten úgy terveztük, hogy könnyen módosítható legyen. Olyan ügyféligények, amelyek máshol napokig tartó “modulfejlesztéssel” készülnek el, nálunk tízpercek alatt megvalósulnak. Egy új bevezetést általában nagyon gyorsan meg is tudunk csinálni, az ügyféligényeket maximálisan figyelembe véve. Mindenki boldog is az eredménnyel.

Opteamus ugyanakkor nem csupán egy egyszerű cetlizős CRM vagy ticketező szoftver, ügyfeleink többsége gyakorlatilag vállalatirányítási rendszert építtet velünk. Tipikusan olyanokat, ahol a céges adatok bonyolult folyamatokkal, speciális üzleti és elszámolási szabályokkal, fillérre pontosan egészen a számlázásig eljutnak. Egy ilyen nagy komplexitású CAFM vagy Service Management jellegű Opteamusban mindig kihívás egy továbbfejlesztés kivitelezése. Ahogy az egyre magasabb kockatorony egyre komolyabb statikus problémákat jelent, úgy az egyre összetettebb szoftver-rendszer is egyre nehezebben átlátható tervezési és megvalósítási problémákat vet fel. Milyen jó is lenne hátradőlni, kinyitni egy sört, és elégedetten szemlélni, milyen szépen működnek a felépített rendszereink. Igazán kár, hogy az üzlet mindig változik, és nekünk újra és újra a maximumot kell nyújtanunk, mert ha a kockatorony össze is dőlhet, Opteamusunk esetében ez nem opció…

Ugyanolyat kérek!

Képzeld el, hogy bemész a BMW szalonba, és azt mondod: “Kérem szépen azt a dögös M3-ast, de az ülés kárpitjának ugyanolyan mintát kérek, mint amilyen a kedvenc Louis Vuitton hátizsákomnak van!” Vajon mit érezhet ilyenkor az eladó?

Nos, ugyanazt, amit mi is, amikor az kérik tőlünk, hogy “Láttunk egy szoftvert, ami meg tudja mérni a felhasználó lázát. Bele tudnátok ezt fejleszteni Opteamusba?”

Szövet – szövet, szoftver – szoftver, akkor miért is nem működik mindez olyan magától értetődően? Mind a BMW, mind mi az Alpha, és minden más gyártó cég is használ egyfajta gyártástechnológiát (gépeket, eszközöket), és valamifajta alapanyagokat (szövetet, alkatrészt, programmodulokat) amelyeket a beszállítóitól vételez. Ha a legyártandó terméken bármilyen módosításra van szükség, az csak akkor lehetséges, ha a beszállító tud szállítani megfelelő új alkatrészeket és a gyártósort át lehet állítani ezek fogadására. Ez sok esetben lehetséges, számos különböző opcionális kárpitból lehet választani az M3-ba, de olyat nem, amire a gyártás nincs felkészülve. Majd, ha a beszállító LV mintás szövetet tud szállítani, abban a pillanatban lehet módosítani a gyártási folyamaton. Egy szoftverbe is sok újdonságot bele lehet tenni, de olyat nem, amihez nincsen meg az alapvető infrastruktúránk, esetünkben nincsen olyan programkomponensünk, ami hőmérsékleti adatokat tudna szolgáltatni Opteamusnak. Majd, ha a böngészők szoftvere képes lesz hőmérséklet adatokat szolgáltatni a felhasználóról, abban a pillanatban azt tudjuk majd kezelni Opteamusban.

We are engineers

A legendás francia képregényt, a Snowpiercert, nem először viszik képernyőre, aktuálisan az HBO csinált belőle minisorozatot. Nekem nagyon bejön a poszt-apokaliptikus téma: a sztori szerint a technika csúcsa, egy “örökmozgó” 1001 szerelvényből álló vonat viszi körbe-körbe az új jégkorszak túlélőit. A látványos részletek és a fordulatos cselekmény mellett, mégis akkor dobbant nagyot a szívem, amikor Melanie kimondta azt, amit magam is régen gondolok:

“We’re engineers. We keep the world alive.”

Kevesen vagyunk, akik nem pusztán használjuk az emberiség vívmányait, hanem tevőlegesen részt is veszünk azok feltalálásában, megtervezésében, legyártásában. Nélkülünk, mérnökök nélkül a homo sapiens még mindig barlangban lakna és kardfogú tigrisektől rettegne. Nem is a fizetés, hanem ez a tudat a mi igazi jutalmunk. Minden egyes alkalommal, amikor hozzáteszünk valamit Opteamus rendszerünkhöz, ezt érzem újra és újra…

Újranyitás!

img_1713_2.jpgAhogy a boltok és kávézók, úgy mi is újranyitottunk, és mi is kihasználtuk a karantént egy alapos felújításra! A parkettán kívül gyakorlatilag mindent újragondoltunk és újra cseréltünk a tárgyalónkban. Megtartottuk persze az alap koncepciót – legyen minden elegáns, és sallangmentes. A szem fókuszáljon a kivetítő képernyőjére, ne vonja el a figyelmet semmilyen színes látványelem, ugyanakkor mégse egy üres szobában üljünk. Legyen minden tiszta, de mégse kórházban érezze magát a látogató.

Én nagyon elégedett vagyok a megoldással, remélem az új érdeklőink is azok lesznek!

Divat a lapos

Egyszerűek vagyunk, úgy tűnik könnyebben megbirkózunk a lapos dolgokkal, mint azokkal, amelyeknek több kiterjedése van. Mostanában új erőre kapott például a lapos föld elmélete, és ami minket különösen érint, az alkalmazások képernyőin ellaposodó vezérlő elemek.

Opteamus rendszerünkben a kis ikonokat ennek megfelelően már évekkel ezelőtt laposra cseréltük, ahogy azt a Trendvadászat cikkben meg is írtuk. Most a nagy gombok kerültek sorra. Ezeket anno kifejezetten az ipari nyomógombokról mintáztuk, hogy jól láthatóan “kiemelkedjenek” a síkból, így keltsék a megnyomhatóság érzetét. Az új trend szerint inkább a feliratoknak és az elhelyezkedésüknek kell utalnia a funkcióra, így ebbe az irányba haladtunk mi is.

Az első ábrán jól látszódnak a jobb oldali lapos (szürke) ikonok, ugyanakkor a jobbra és balra mutató nagy kék gombok még a régi iskolát követik:

regiprevnext.PNG

Az újratervezés eredményeképpen a 3d rajzolt gombok teljesen kilapultak, szép nagy négyzetekben szép nagy feliratok vették át a helyüket. Az egér rámozgatásával a teljes négyzet sötétebb kékre vált, és láthatóvá teszi, hogy sokkal nagyobb terület kattintható, mint maga a nyíl és felirat. Sőt, a nyilak sem rajzok többé, hanem emojik, így még egyszerűbb, még gyorsabb ez a megoldás, mint az előzővolt. Jó munkát kívánunk hozzá!

ujprevnext.PNG

Iparági divatok

menu.PNGEgyéni megoldásoknak addig van csak értelme, amíg izgalmasabbat, jobbat tudunk csinálni, mint a többiek. Húsz éve például az elsők között voltunk, akik a gyorskereső funkciót olyan fontosnak tartottuk, hogy a képernyő tetejére tettük. Mostanra gyakorlatilag minden alkalmazás ezt teszi. Ahogy telik-múlik az idő, ehhez hasonlóan a felhasználói felület szinte minden elemére kialakul valamifajta iparági közmegegyezés. Ezt követően az egyénieskedés már kifejezetten káros, hiszen nem taktikus a saját felhasználóinkat kizökkenteni a megszokásból (lásd: “Ne törd a fejem”). Olyannyira így van ez, hogy még a legnagyobbaknak sem ciki a versenytársakkal gyakorlatilag megegyező UX megoldásokat alkalmazniuk, amint azok látványosan beváltak és elterjedtek. 

Nálunk is eljött az idő, hogy megújítsuk képernyőink tetejét, és a mostani szokásoknak megfelelően beemeljük a jobb felső sarokba a “beállítások” és az “értesítések” funkciókat, ez utóbbin kis piros körben jelezve az olvasatlan értesítések számát.

footer.PNG

A kedvencek is fix helyet kaptak, ahogy az böngészőkön megszokott, egy opcionális második sorban. (Ráadásul, összeolvadtak a megszüntetett aktuálisokkal, tovább egyszerűsítve az életet.) Mindez persze tetszőleges szélességben működik, szóval mobilon vagy widescreen monitoron egyaránt csinos. Mostantól mindegy, hogy Facebook, Outlook, Youtube vagy Opteamus felhasználó vagy, a képernyőd jobb felső sarka ismerős lesz 🙂

Mai szövegek régi adatbázisokban

Az adatbázis programozás egyszerű dolog, legalábbis amíg számokkal és nevekkel dolgozik az ember. Az adatbázisokat alapvetően Amerikában tervezték számok és rövid szövegek tárolására, hiszen az üzletnek alapvetően ezekre van szüksége. Legalábbis annak a klasszikus wall street-i üzletnek, ami a gazdaságot hajtotta 20 éve. Abban a pillanatban viszont, hogy Kelet-Európában mai szövegekkel dolgozol, totális rémálomban találod magad. Azonnal előbukkannak olyan problémák, amelyekkel az amerikai tervezők anno nem számoltak, és most is csak kínkeserves félmegoldásokkal próbálnak menteni a helyzeten…

Kezdjük ott, hogy mi itt, Kelet-Európában, magyar, cseh és hasonló egzotikus szövegekkel dolgozunk, amik kapásból nem tárolhatóak egy alapértelmezett amerikai Oracle adatbázisban. Sebaj, van megoldás, az UTF-8 karakterkészlet. Nagy kár, hogy ezzel rögtön óriási kavarodás jár, mert innentől kezdve egy szöveg hossza kétféle lehet, van egy valós hossza (hány betű), és egy technikai hossza (hány byte). További vicc, hogy van betű, ami 1 byte, van betű, ami 2 byte hosszat igényel. Praktikusan a TXT VARCHAR2(3) := ‘HÁZ’; deklaráció kapásból hibát ad, mert a ház technikai hossza 4 és az nem fér el egy max 3 hosszúságú változóban.  Lehet a teljes kódot revidiálni, hogy éppen hol, melyik hosszúságra van szükségünk.

Ha már hosszúság, vegyünk egy átlagos internetes cikket, vagy egy átlagos emailt. Nem tűnik hosszúnak, de az Oracle adatbázisnak mégis az, merthogy egy szöveges varchar2 adatcellába (és változóba) csak 4kb (illetve 32kb) szöveg kerülhet. Sebaj, van megoldás, használjunk LOB adattípust. Nagy kár, hogy ezzel rögtön óriási kavarodás jár, mert innentől kezdve a megszokott szöveges függvények jó fele nem működik. További vicc, hogy sok esetben maga a függvény működni látszik ugyan, de futási időben hibát ad, ha túl hosszú szöveget kap.

És ha valakinek kétségei volnának, még mindig vitathatatlanul EZ a világ legjobb és legkorszerűbb adatbázisa, ami próbál lépést tartani az új kihívásokkal. Szóval tudjátok meg, az Opteamus szép képernyői mögött véres és verejtékes programozói munka van…